2012 kesällä pyöräilimme kaverin kanssa Kotkasta Helsinkiin ja jouduimme kiertämään paljon, kun emme uskaltaneet ajaa valtatie 7:n reunaa.
Tässä esimerkki mielestäni liian kapeasta reunuksesta. Ei vielä kokemus ja rohkeus riitä tuohon reunaan.
Selvisimme retkestä oikein hyvin ja ehjin nahoin, mutta jäi harmittamaan silti tämä nykyinen järjestely siinä määrin, että päätin kysellä uudesta tiehankkeesta, että miten siinä oli otettu pyöräilijät ja muut kevyen liikenteen väylän käyttäjät huomioon
Kysymys
Hei,
katselin Ely-keskuksen sivuilta löytyviä hankkeen esittelytiedostoja ja en ainekaan itse pystynyt toteamaan, että onko missään niissä mainittu sanallakaan pyöräilijöitä Valtatie 7:n suunnittelussa. Olen myös paikallislehteä (Kymen Sanomat) seurannut ja sielläkään en ole nähnyt mitään mainintaa asiasta.
Tällä hetkellä valtatie 7: Pyhtää – Tesjoki välillä ei ole pyöräilijöille muuta, kuin valtatien todella kapea reuna tai sitten 70km tuovat kiertotiet.
Tullaanko pyöräilijöitä huomioimaan mitenkään tien valmistuessa?
Vastaus numero yksi
Hei!
Kyselyysi pyöräilijöiden huomioimisesta hankkeessa voin todeta että nykyisen valtatien varteen rakennetaan erittäin paljon uusia kevyen liikenteen väyliä varsinkin Pyhtään alueelle. Nykyisiä ohituskaistoja ei pureta vaan niistä rakennetaan pyöräteitä ja samalla ne kytketään nykyiseen pyörätieverkkoon yhteysväylillä. Väylien määrä lisääntyy yli 10 km:lla. Loviisan ja Kotkan välillä jää enää noin 10 km osuus ( 3 kohdetta) ilman erillistä pyörätietä. Ne ovat Tesjoen itäpuolella, Ahvenkosken itäpuolella ja Siltakylän länsipuolella.
Kun pääosa autoliikenteestä siirtyy samalla moottoritielle tulevat pyöräilijöiden ja kävelijöiden olot paranemaan paljon!
Tässä vielä linkki josta löydät valmiit suunnitelmat karttoineen ja voit todeta asian.
Ystävällisin terveisin:
Juha Laamanen
Projektipäällikkö
Liikennejärjestelmäyksikkö
KAAKKOIS-SUOMEN ELINKEINO-, LIIKENNE- JA YMPÄRISTÖKESKUS (ELY)
Vastaus numero kaksi:
Hei,
Pyöräilijöiden tilanne paranee moottoritien rakentamisen yhteydessä siten, että samalla rakennetaan pyöräteitä 19 km. Suuri osa näistä muodostuu, kun nykyisen valtatien ohituskaistat muutetaan kevyen liikenteen väyliksi, mutta jonkin verran myös muita uusia kevyen liikenteen yhteyksiä tehdään esimerkiksi Ahvenkoskelle ja Pyhtään kirkolle sekä eritasoliittymien uusien yhdysteiden varteen, joita pitkin pääsee liittymien linja-autopysäkeille. Myös autoliikenteen väheneminen nykyisellä valtatiellä varmastikin helpottaa pyöräilyä sen varressa.
Halutessasi voit tutustua tarkempiin suunnitelmakarttoihin netin kautta osoitteessa http://www.kohava18.info
Merkintä pienen ympyrän sisällä esim. J212 Pyhtään ABC:n kohdalla tarkoittaa kevyen liikenteen väylää.
Suunnitelmakarttaluetteloon suoraan tästä:
http://www.kohava18.info/ts/h4/loviisa_kotka/osa_b/2t_3t_4t/index.htmlAhvenkosken kohta suoraan:
Click to access 3t-9_muutos_a.pdf
Pyhtään kohta suoraan:
Click to access 3t-12_93600-95600_muutos_i.pdf
ystävällisin terveisin,
Hannu Lehtikankare
Projektinjohtaja
Liikennevirasto
Tämä on todella mukavaa luettavaa.
”Loviisan ja Kotkan välillä jää enää noin 10 km osuus ( 3 kohdetta) ilman erillistä pyörätietä.”
2014 syksyllä tullaan pyöräilemään kuudessa tunnissa Kotkasta Helsinkiin!
Tähän sitten vielä loppukevennys Englannista:
http://lcc.org.uk/articles/what-would-british-roads-look-like-if-we-treated-them-the-same-way-we-do-our-cycle-lanes